Monday, January 31, 2011

Update: Keadaan Banjir di Pekan Selandar, Melaka!!

Salam hormat dari BAM..


Hujan lebat tanpa henti sejak Sabtu lalu telah mengakibatkan beberapa kawasan rendah di Melaka yang berhampiran dengan sungai telah dinaiki air. Mengikut rekod, kali terakhir negeri ini dilanda banjir besar ialah pada penghujung tahun 2006.


BAM juga mendapat info, daerah Jasin merupakan daerah yang paling banyak terjejas banjir akibat hujan lebat tanpa henti ini. Antaranya ialah Selandar, Batang Melaka, Pondok Kempas, Nyalas, Asahan, Tehel, Lipat Kajang dan juga kawasan yang berhampiran dengannya.


Selain itu, daerah Alor Gajah juga terkena tempias banjir di daerah Jasin. Kawasan yang terjejas teruk ialah di kawasan Seri Pengkalan dan Melaka Pindah yang berhampiran dengan Sungai Melaka. Mengikut laporan Bilik Gerakan Banjir Negeri Melaka di Kota Cemerlang, paras air sungai disini berada di paras 13.1 meter dan memelebihi paras bahaya 11.9 meter.


Orang ramai diminta sentiasa bersedia terhadap sebarang kemungkinan yang akan berlaku dan memberikan kerjasama kepada setiap arahan yang diterima dari pihak yang bertanggungjawab.


Sedikit gambaran keadaan banjir di Pekan Selandar untuk tatapan anda semua




Paras air semakin meningkat

Air telah mula naik di depan Pasar Selandar

Surau Pekan Selandar telah ditenggelai air sungai

Air sungai sudah melebihi paras bahaya

Pekan Selandar

Kepada sesiapa yang ade gambar dan info terkini keadaan banjir di Melaka,bleh la emelkan kepada Bicara Anak Melaka di alamat dflamenetwork@gmail.com.

P/s: Jangan berenang plak bila tgk air banjir ni. Tak pasal-pasal dapat makan kenduri free 3 hari nanti..
heheh..

Nantikan update dari kami..



No comments:

Post a Comment